Dzień dobry,

awokado! Kto z nas je lubi? Kto je regularnie? Dla mnie jeszcze jakiś czas temu mogło nie istnieć. Kompletnie nie mogłam przekonać się do jego smaku. Jednak zewsząd docierało do mnie jakie jest zdrowe i ile ma wartości odżywczych. Postanowiłam go spróbować z najsmaczniejszej wersji, czyli w formie domowej nutelli z awokado. Zakochałam się w tym smaku! Od tego czasu awokado jest ze mną zdecydowanie częściej w przeróżnych wersjach. A przepis na tę zdrową nutellę zostawiam Wam tu:

Nutella z awokado – szybki krem z 3 składników

Kaloryczne, ale zdrowe

Jednak awokado warto jeść nie tylko dlatego, że można zrobić z niego pyszną nutellę. Jest to przede wszystkim bomba witaminowa. Przy czym warto wspomnieć, że awokado to także źródło tłuszczów. Nie ma się jednak co ich obawiać. To mit, że jedynie poprzez zwiększenie ilości tłuszczy w naszej codziennej diecie tyjemy. To raczej węglowodany lub znaczna nadwyżka kaloryczna i brak ruchu mogę spowodować, że przybierzemy na wadze. O zdrowe tłuszcze w naszej diecie warto jednak zadbać. Pomagają one spalać naszą tkankę tłuszczową.

Omega-9

Ze względu na swoją tłustą konsystencję, awokado nazywane jest owocem maślanym. W 100 g posiada 221 kcal. To sporo. Nawet banan, uznawany za bardzo kaloryczny owoc posiada ich 95 w 100 g. Trzeba jednak pamiętać, że banan to niemalże same węglowodany, podczas gdy awokado to także potrzebne nam tłuszcze. Oprócz wspaniałych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 oraz omega-6, awokado zawiera cenne kwasy omega-9 czyli kwas oleinowy. Omega 9 należy do grupy NNKT, czyli niezbędnych kwasów których nasz organizm nie jest w stanie sam wyprodukować.

Witaminy i minerały

Tłuszcze to jedno, natomiast awokado jest także bardzo bogate w witaminy. Zawiera mnóstwo witaminy E (zwanej witaminą młodości). Jest także doskonałym źródłem witaminy B i K. Znajdziemy w nim też witaminę A, B1, B2, C, PP, K, H, kwas pantotenowy oraz kwas foliowy. Zawiera również fosfor, wapń i błonnik (6,3 g na 100g owocu).

Inne ciekawostki na temat regularnego spożywania awokado:

  • Opóźnia proces utraty pamięci u osób chorych na Alzheimera
  • Znacznie zwiększa wchłanianie cennego beta-karotenu i przeobrażanie nieaktywnej witaminy A w tę czynną
  • Jest silnym przeciwutleniaczem
  • Wspiera pracę układu odpornościowego
  • Obniża poziom cholesterolu
  • Może obniżać ciśnienie krwi u osób, które zmagają się z nadciśnieniem
  • Reguluje funkcjonowanie układu pokarmowego
  • Dzięki kwasowi foliowemu w nim zawartemu możemy produkować hormony szczęścia
  • Zawiera mnóstwo cennych przeciwutleniaczy

Bez pestycydów

W tym miejscu muszę także zaznaczyć jedną właściwość awokado, która jest dla mnie niezwykle ważna. Sama staram się kupować owoce i warzywa pochodzące z upraw ekologicznych. Nie zawsze mi się to udaje. Czasem po prostu muszę zrobić zakupy w osiedlowym sklepie spożywczym i nie mogę wybrzydzać.

W 2012 roku powstała lista warzyw i owoców najbardziej i najmniej zanieczyszczonych pestycydami. Wśród najlepszej piętnastki znalazło się właśnie awokado. Oznacza to, że nawet, gdy jest uprawiane w sposób konwencjonalny, masowy i rolnicy w takich uprawach używają środków ochrony roślin, owoce awokado są na nie w dużej mierze odporne i dzięki temu nie magazynują tych toksyn.

Pesta z awokado

Sama osobiście nigdy jej nie próbowałam. Słyszałam jednak, że jest naprawdę bogata w minerały i witaminy. Najlepiej spożywać ją w wersji sproszkowanej. Trzeba więc wyjąć pestkę ze środka owocu awokado, wysuszyć ją na słońcu, a następnie włożyć do plastikowego worka i rozbić. Dzięki temu uzyskamy wspaniały, drogocenny, prozdrowotny proszek. Pestki z awokado zawierają ogromne ilości przeciwutleniaczy.

Jak rozpoznać dojrzałe, niezepsute awokado?

Jeśli na zielonej skórce awokado znajdują się ciemne plamy to znaczy, że awokado jest w środku zepsute. Podobnie jeśli widzimy, że ta kropeczka u góry (pod szypułką) jest biała – to może świadczyć o pleśni. Kolor ten powinien być jasno-zielony lub jasno-żółty, bez ciemnych plamek.

Co innego w przypadku awokado Hass – tego bardziej chropowatego, brązowego. Tutaj, jeśli mamy do czynienia z bardzo miękkim awokado, które sprawia wrażenie pustego w środku – możemy niemalże być pewni, że jest zepsute. Na ciemnej skórce awokado Hass znacznie ciężej jest dostrzec ciemne plamki, które mogą świadczyć o tym, że się psuje.

Awokado nie należą do tanich, więc warto im się dobrze przyjrzeć przed zakupem. Oczywiście może się zdarzyć, że zepsują się także już po przyniesieniu ich do domu i będzie jak na tym obrazku:

Uniwersalne

Z awokado można wyczarować wspaniałe w smaku pasty, koktajle. Można też dodawać do makaronów, ryżu czy sosów. Idealnie nadaje się jako dodatek do sałatek, a nawet podstawa do dressingów. Od Waszej inwencji zależy jak go wykorzystacie. Ja kupuje je często i szczerze – uwielbiam. Nie tylko za oryginalny smak, ale także za spaniałe właściwości odżywcze, fakt, że czuję się po nim na długo nasycona i po prostu dobrze na mnie działa!

Post nie jest sponsorowany.

Na koniec coś na poprawę humoru. Prawdziwi miłośnicy awokado (choć na samych tych owocach nie dochowali by się chyba takich brzuszków ;)):

Lubicie awokado?
Jaki jest Wasz ulubiony przepis z jego wykorzystaniem?

Madzia

8 komentarzy

  1. Uwielbiam awokado, najbardziej to chyba bez żadnych dodatków, wyjadane łyżeczką ze skórki 🙂 No i oczywiście też na kanapkach czy waflach ryżowych.

  2. U nich te brzuszki są piwne haha:D
    Mój Tato niedawno kupił awokado. I tak leżało, leżało i leżało, że sama w końcu nie wiedziałam czy jest dobre czy nie..:)

Skomentuj