Dzień dobry Kochani,

dzisiaj przychodzę do Was z przepisem na krem, dzięki któremu pokochałam awokado. Samo w sobie od zawsze wydawało mi się niesmaczne. Owszem, wiedziałam, że jest bardzo zdrowe – co z tego, skoro do jego smaku nijak nie mogłam się przekonać.
Od dziecka, gdy mama usiłowała mnie przekonać do tego zielonkawego tworu z wielgachną pestką – uciekałam, gdzie tylko można. Pewnie trwałabym tak w tej swojej niechęci do awokado do dzisiaj, gdyby nie fakt, że przeszłam do zdrową stronę mocy. Odkąd moja dieta jest „czyta” i z należytą starannością dbam o swoje posiłki – awokado znów mnie zainteresowało. Zwłaszcza ze względu na swoje wartości odżywcze i zbawienny wpływ dla organizmu. Poza tym jest to świetne źródło zdrowych tłuszczy, których nie należy się obawiać.

Jednonienasycone tłuszcze oraz omega-3 są zbawienne w naszej diecie. Dlaczego są one tak potrzebne?
Kwasy tłuszczowe omega-3 w połączeniu z naturalną witaminą E są świetną prewencją przeciw chorobie Alzheimer’a, a nawet cofaniu się jej (!) we wczesnym stadium.
Ponadto awokado przyczynia się do obniżania ciśnienia krwi. Jak? Jednonienasycone tłuszcze zawarte w awokado posiadają fitoskładnik beta-sitosterol, a jego głównym działaniem jest obniżanie LDL (zły cholesterol) oraz triglicerydów, natomiast przy jego spożywaniu rośnie HDL (dobry cholesterol) we krwi. Witamina B6 oraz naturalny kwas foliowy (tak cenny także dla kobiet w ciąży i starających się o dziecko) z wysokiej zawartości folianów, pomagają regulować homocysteinę, a ta w nadmiarze może świadczyć o złym stanie naszego serca.

Dlaczego jeszcze warto skusić się na awokado?

Zawiera karotenoid – luteinę. Każdy, kto ma problemy ze wzrokiem na pewno o niej słyszał. Luteina jest antyoksydantem (przeciwutleniaczem), który chroni oczy przed uszkodzeniami związanymi chociażby ze stresem oksydacyjnym. Mogą one doprowadzić do słabego wzroku, zaćmy i zwyrodnienia plamki żółtej. Staram się bardzo dbać o swoje oczy, dlatego stawiam na regularne spożywanie awokado.

Ponadto awokado jest doskonałym źródłem potasu. A także ma działanie przeciwstarzeniowe (dokonały antyoksydant) i przeciwzapalne, a także… antynowotworowo, gdyż może chronić przed nowotworem prostaty i rakiem piersi.

Informacja dla cukrzyków i osób chcących wyeliminować cukier ze swojej diety:

Zawartość dobrze rozpuszczalnego błonnika w awokado świetnie radzi sobie z regulacją skoków poziomu cukru we krwi. Natomiast jednonienasycone kwasy tłuszczowe zapobiegają, a nawet są w stanie odwrócić oporność insulinową, jedną z przyczyn cukrzycy typu II. Sama miałam kiedyś do czynienia z opornością insulinową, więc dla mnie taka jego właściwość jest na wagę złota.

Sama ostatnimi czasy mam kłopoty z trawieniem, dlatego bardzo ważną dla mnie okazała się informacja, że składniki odżywcze i enzymy zawarte w awokado przyczyniają się do zmniejszania stanów zapalnych w żołądku. A dzięki temu substancje odżywcze są znacznie lepiej przyswajalne.

Same korzyści, nie prawdaż? Nawet, gdyby to awokado okazało się niezjadliwe byłabym skłonna się do niego przekonać, aby czerpać z tego bogactwa, jakie oferuje naszemu zdrowiu. Jednak, wbrew pozorom – awokado pokochałam. Zwłaszcza na słodko! Tak… Na słodko. Być może dla niektórych z Was spożywanie awokado na słodko wydaje się niezbyt smaczne, ale zaręczam Wam, że można stworzyć z niego pyszny deser a’la Nutella, który świetnie nadaje się jako dodatek do kanapek, naleśników, omletów lub… po prostu solo! Ja jestem zwolenniczką wyjadania go prosto po przyrządzeniu łyżeczką z kubeczka.

Oto przepis! Łapcie szybko i testujcie:

Nutella z awokado – szybki krem z 3 składników!

Składniki:

jedno dojrzałe, miękkie awokado (moje po obraniu ze skóry i wyciągnięciu pestki miało 140 g)

10 g kakao

2 łyżki erytrolu (lub innej substancji słodzącej np. cukru kokosowego, ksylitolu)

+ ewentualnie odrobina wody dla lepszej konsystencji (mniej zbitej)

Awokado dobrze umyć, przepołowić, wyciągnąć pestkę i obrać ze skóry. Pokroić na małe części. Użyć blendera ręcznego do momentu aż postanie gładka zielona masa. Dodać kakao i erytrol, zblendować.

Gotowe! Oto cały sekret na pyszną, zdrową Nutellę w 2 minuty.

Próbowałam ją także robić z dodatkiem banana i orzechów – również wyszła przepyszna. Alternatyw dla przepisu podstawowego jest wiele. Sami możecie zadecydować o smaku swojego kremu z awokado.

Mój cały krem z awokado miał 270 kcal.

Robiliście może zdrową Nutellę z awokado? Lubicie w ogóle awokado?

Pozdrawiam,

Madzia

70 komentarzy

  1. Ale kusisz 🙂 Awokado uwielbiam ale przyznam szczerze -w tak pysznej ,słodkiej wersji jeszcze go nie próbowałam. Po raz pierwszy jadłam awokado w egotycznej sałatce na bazie grejpfruta i była to miłość od pierwszej łyżki 🙂 Udanego weekendu kochana 🙂

    • Ooo – to koniecznie spróbuj takiego kremu. Łatwy w przygotowaniu, szybki i zdrowy.
      A sałatka z awokado i grejpfrutem? Ooo – brzmi pysznie 🙂

  2. a mi w dzieciństwie nikt awokado nie serwował:) W sumie jako nastolatka też nigdy ie kupiłam.
    Spróbowałam dopiero jakieś 3 lata temu i też nie przypadło mi do gustu- Adam zrobił z niego pastę na kanapki i miałam wrażenie, że mnie zamula.
    A teraz? Odkąd przeszłam na jasną stronę mocy (hehe) zjadam jedno małe awokado praktycznie każdego dnia w sałatce i taką formę lubię najbardziej.
    Nutelli z awokado nie robiłam ale to bardzo fajny pomysł bo dziś kupiłam sobie chrupki chlebek z myślą smarowania go różnymi pastami (już dawno żadnego chleba nie jadłam i tak mi się jakoś zachciało) i takie słodkie smarowidło świetnie się sprawdzi!
    W dodatku można zjeść całe bez wyrzutów i nasycić się 100 razy bardziej niż kanapką ze zwykłą nutellą po której będziemy jeszcze bardziej głodni.
    Ja tutaj:
    http://storklem.blogspot.no/2015/11/domowa-nutella-i-granola_26.html
    robiłam nutellę z migdałów:) Wyszła pyszna i pewnie tak samo można zrobić z nerkowców lub niesolonych orzeszków ziemnych ale ja tym razem wypróbuję awokado:)

  3. Z tym awokado już chyba tak jest, że zazwyczaj za pierwszy spróbowaniem nie porywa smakiem. Na szczęście można do niego dojrzeć i wiele osób odkrywa je właśnie później, świadomie.
    Cieszę się, że jasna strona mocy obfituje u Ciebie w same zdrowe pyszności 🙂
    Dziękuję za przepis. Z pewnością zajrzę i go wykorzystam. Uwielbiam takie zdrowe inspiracje 🙂

  4. Wow! Ile tych korzyści ze spożywania awokado. Hmm, może i ja się przekonam? Tym bardziej, że przepis naprawdę fajnie brzmi.
    Pozdrawiam! 😉

  5. Ale super zmiana w szablonie! 😀 ja Nutelli jeść nie mogę, bo ma sporo laktozy, ale od czasu do czasu sobie na nią pozwalam 🙂 Ten krem byłby dla niej fajną, zdrową alternatywą 🙂

  6. Awokado kocham w każdej postaci i taką nutellę także robiłam – genialna do naleśników! A jak się doda zmielonych, podprażonych orzechów laskowych to w ogóle jest pycha 😀

  7. Tak awokado nie smakuje dobrze samemu jest tak jak tofu, które jest dość zdrowe, ale trzeba je połączyć z innym składnikiem.
    Tak jak piszesz: frakcja rozpuszczalnego błonnika tworzy substancje galaretowatą i nie dopuszcza do wchłonięcia substancji, które powodują wzrost glukozy we krwi. Dla cukrzyków dość dobry produkt, zresztą jak wiele innych owoców, gdzie przewaga jest frakcji rozpuszczalnej a nie ma zbyt dużo fruktozy.

  8. TAK! 😀 kiedys robiłysmy tą nutelle 😀 Jest pyszna i zdrowa! 😀 i my dodajemy ją do kazdego mozliwego dania 😀 czy to na chleb, czy do naleśników, czyy nawet pączków 😀
    A jak wiosennie sie zrobiło dzięki tym tulipanom <3
    buziaki!

  9. Bardzo lubię taką wersję nutelli, bo tej sklepowej nie jem. Tylko ja robię wersję z bananem. Jest pyszna, tylko ma jedną wadę – zbyt szybko znika 😉

    • Z bananem też jest pyszna 🙂
      Ja wyjadałam ją łyżeczką prosto po zblendowaniu, ale cichoooo 😉 Nikt nie może się dowiedzieć 😀

  10. Uwielbiam nutellę z awokado. W sumie jadłam ją pierwszy raz niedawno, ale to miłość od pierwszego wejrzenia, a raczej spróbowania 😉 Z tym, że ja zamiast substancji słodzących daję banana. Pyszności <3

  11. Nadal nie mogę się przekonać do awokado mimo kilku prób i ogromnych chęci. No nie i już. Ale może dam mu ostatnią szansę, bo w takiej wersji jeszcze go nie próbowałam, a jednak ze względu na jego właściwości chciałabym bardzo jakoś je do diety przemycić. Dzięki za ten sposób! 😉

  12. Znam ten przepis i często robię! W ogóle awokado na dobre zadomowiło się w mojej kuchni. Uwielbiam robić koktajl z awokado z mlekiem i odrobiną cukru. Pycha!

  13. Mmm, cóż za pyszności 🙂 Kocham wszystko, co słodkie 🙂 A awokado nigdy nie jadłam, ale chętnie bym skosztowała, szczególnie w tym połączeniu 🙂

Skomentuj